Llei
6/2002, de 25 d'abril, de mesures relatives a la conciliació del treball
amb la vida familiar del personal de les administracions públiques catalanes
i de modificació dels articles 96 i 97 del Decret legislatiu 1/1997.
DOGC núm. 3626 - 30/04/2002 Presidència de la Generalitat LLEI 6/2002, de 25 d'abril, de mesures relatives a la conciliació del treball amb la vida familiar del personal de les administracions públiques catalanes i de modificació dels articles 96 i 97 de1 Decret legislatiu 1/1997. (Pàg. 7487) LLEI 6/2002, de 25 dabril, de mesures relatives a la conciliació del treball amb la vida familiar del personal de les administracions públiques catalanes i de modificació dels articles 96 i 97 de1 Decret legislatiu 1/1997. El President de la Generalitat de Catalunya Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de Catalunya ha aprovat i jo, en nom del Rei i dacord amb el que estableix larticle 33.2 de lEstatut dautonomia de Catalunya, promulgo la següent
LLEI Preàmbul La Unió Europea ha establert una sèrie de principis per a aconseguir la igualtat real entre homes i dones en els àmbits econòmic, social i cívic. Aquesta igualtat comporta la necessitat dintroduir en la legislació nous instruments encaminats a la conciliació de la vida familiar amb la laboral, sense discriminació per raó de sexe, a fi de fomentar una participació més equilibrada de les persones dambdós sexes en aquests àmbits, que es materialitza especialment en la Directiva del Consell 96/34/CE, del 3 de juny, que regula el permís parental en els casos de naixement o adopció dun infant. Daltra banda, la Constitució espanyola estableix el deure dels poders públics dassegurar la protecció social, econòmica i jurídica de la família (article 39.1), el dret a la igualtat davant la llei i el principi de no-discriminació (articles 14 i 9.2). Dacord amb aquest context comunitari i constitucional, es considera necessari establir una sèrie de mesures per a afavorir la conciliació del treball del personal al servei de les administracions públiques catalanes amb la vida familiar, en els casos de naixement, dadopció o dacolliment permanent o preadoptiu dun o una menor, i també per a tenir cura de persones en situació de dependència. La garantia constitucional de la seguretat jurídica; lamplitud dels sectors a qui la Llei intenta de protegir; el pas endavant que aquesta significa en la consolidació de lestat social i les polítiques del benestar, ni que sigui només per al personal al servei de les administracions públiques catalanes, i la funció pedagògica del Parlament envers tota la societat, per tal que les mesures adoptades per aquesta Llei amb la finalitat de conciliar la vida familiar amb la laboral es puguin anar estenent gradualment a tots els treballadors per compte daltri, són les raons que aconsellen dintegrar les reformes recents de larticle 97 del Decret legislatiu 1/1997, del 31 doctubre, pel qual saprova la refosa en un text únic dels preceptes de determinats textos legals vigents a Catalunya en matèria de funció pública, fetes per les lleis 4/2000 i 21/2001, de mesures fiscals i administratives, en una sola norma. En conseqüència, larticle 2, que constitueix el nucli fonamental de la Llei, dóna una redacció única i harmònica al damunt dit article 97 del Decret legislatiu 1/1997. Raons de tècnica jurídica i dharmonització del Decret legislatiu en què sinsereix justifiquen larticle 1, que en modifica congruentment larticle 96. La Llei va acompanyada dunes disposicions addicionals que condicionen algunes polítiques sectorials i lactuació de la Generalitat en la resta del sector públic no afectat directament per la Llei; duna disposició transitòria, duna disposició derogatòria única, no imprescindible però recomanable per a garantir la seguretat jurídica dels administrats i de les persones que han daplicar la norma, i de les inevitables disposicions finals. En concret, mitjançant aquesta Llei samplia el permís que satorga en els casos de naixement dun fill o filla fins a cinc dies, i aquest permís es fa extensiu expressament als casos dadopcions o acolliments permanents o preadoptius. Tanmateix, la novetat principal consisteix en la introducció del dret dels funcionaris i la resta de personal afectat a percebre el 100% de la retribució en el supòsit de reducció dun terç de la jornada de treball per a tenir cura dun o una menor fins que tingui un any. Aquesta innovació comporta una regulació integral de la reducció de jornada de treball per guarda legal, en el sentit que també es manté la regulació actual de reducció dun terç o de la meitat de la jornada de treball per a tenir cura dun fill o filla de menys de sis anys, o duna persona disminuïda psíquica, física o sensorial que no fa cap activitat retribuïda, amb dret a percebre el 80% i el 60% de la retribució, respectivament, dacord amb la regulació establerta per la Llei 20/2001, del 28 de desembre, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2002. La nova regulació es duu a terme, doncs, mitjançant la modificació dels articles 96 i 97 del Decret legislatiu 1/1997, norma que també és aplicable a les universitats i les corporacions locals. Aquest nou enfocament va més enllà de les disposicions actuals per a afavorir la conciliació del treball amb la vida familiar, tant estatals com de lAdministració de la Generalitat, les quals han comportat especialment la flexibilització del permís de maternitat, reduccions de jornada de treball i la introducció de lexcedència per a tenir cura de familiars. Per aquestes raons, la disposició addicional cinquena estén laplicació dels preceptes daquesta Llei al personal sotmès a règim estatutari, per tal que tot el personal al servei de lAdministració catalana es pugui beneficiar dels drets reconeguts. En definitiva, mitjançant aquesta nova regulació es vol donar un altre pas en aquest context constitucional i comunitari, i intensificar els esforços de les diverses administracions públiques per a afavorir la natalitat, les adopcions i els acolliments, i assolir un grau més alt de participació del personal al servei daquestes en la vida familiar, que, alhora, es pugui compaginar amb el treball. Es tracta, en definitiva, de la implantació dun nou instrument, que no és de caràcter substitutiu sinó complementari, de les polítiques públiques de suport a la conciliació de la vida laboral amb la familiar. Article 1 Primera modificació de larticle 96 del Decret legislatiu 1/1997 1. Es modifica larticle 96.1.a del Decret legislatiu 1/1997, del 31 doctubre, pel qual saprova la refosa en un text únic dels preceptes de determinats textos legals vigents a Catalunya en matèria de funció pública, que resta redactat de la manera següent: "a) En els supòsits de naixement i dadopció o dacolliment permanent o preadoptiu dun o una menor, cinc dies." 2. Safegeix una lletra f a larticle 96.1 del Decret legislatiu 1/1997, amb el text següent: "f) Per la mort, laccident, la malaltia greu o lhospitalització dun o una familiar fins al segon grau de consanguinitat o afinitat, dos dies si el succés es produeix a la mateixa localitat i fins a quatre dies si és en una altra localitat." Article 2 Tercera modificació de larticle 97 del decret legislatiu 1/1997 Es modifica larticle 97 del Decret legislatiu 1/1997, inclòs el títol, que resta redactat de la manera següent: "Article 97. Especificitats dels permisos per lactància, guarda legal, maternitat, adopció i acolliment, i per a tenir cura de persones en situació de dependència "1. Els funcionaris amb un fill o filla de menys de nou mesos tenen dret a un permís duna hora diària dabsència del treball per lactància; aquest període de temps pot ésser dividit en dues fraccions. Si tant el pare com la mare són funcionaris, només un dells pot exercir aquest dret. "2. Els permisos per guarda legal, adopció i acolliment, i per a tenir cura de persones en situació de dependència, tenen les especificitats següents: "a) Els funcionaris que per raó de guarda legal tenen cura directa dun infant de menys de sis anys, o duna persona disminuïda psíquica, física o sensorial que no fa cap activitat retribuïda, i també els que tenen a càrrec directe seu un o una familiar, fins al segon grau de consanguinitat o afinitat, amb una incapacitat o disminució reconeguda de més del 65%, que en depèn i en requereix una dedicació especial tenen dret a una reducció dun terç o de la meitat de la jornada de treball, amb una percepció del 80% o del 60% de la retribució íntegra, respectivament. "b) En el supòsit de reducció dun terç de la jornada de treball per raó de guarda legal dun infant, els funcionaris tenen dret a percebre el 100% de la retribució fins que linfant tingui un any com a màxim. Per a obtenir aquesta reducció de jornada de treball, el funcionari o funcionària ha de presentar la sol·licitud a partir del moment en què es reincorpora al treball després del permís per maternitat que regula lapartat 4. "c) En els supòsits dadopció o dacolliment permanent o preadoptiu dun infant menor de tres anys, en el cas de reducció dun terç de la jornada de treball, els funcionaris tenen dret a percebre el 100% de les retribucions durant setze setmanes, comptades a partir de la finalització del permís a què fa referència lapartat 5.a. "d) El règim retributiu establert per les lletres a, b i c és aplicable exclusivament als supòsits que shi esmenten i no es pot fer extensiu a cap altre tipus de reducció de jornada establert per la normativa de funció pública. "3. En casos justificats degudament, per incapacitat física, psíquica o sensorial dun o una familiar fins al primer grau de consanguinitat o afinitat, també es pot demanar una reducció dun terç o de la meitat de la jornada de treball, amb la reducció proporcional de les retribucions. Excepcionalment, i amb la valoració prèvia de les circumstàncies concurrents en cada cas, també poden demanar la reducció de jornada de treball els funcionaris que tenen a càrrec directe seu un o una familiar fins al segon grau de consanguinitat o afinitat que requereixi una dedicació especial. A aquests efectes, el departament competent en matèria de funció pública ha destablir els criteris de concessió daquesta reducció de jornada de treball. "4. En el cas de part, per al permís de maternitat shan de tenir en compte les especificitats següents: "a) Les funcionàries tenen dret a un permís de setze setmanes ininterrompudes, ampliables, en cas de part múltiple, a dues setmanes més per cada fill o filla a partir del segon. El permís es distribueix a opció de la funcionària, sempre que sis de les setmanes de permís siguin immediatament posteriors al part. En el cas de mort de la mare, el pare pot fer ús de tot el permís o, si escau, de la part que en resti. "b) No obstant el que disposa la lletra a, i sens perjudici de les sis setmanes immediatament posteriors al part de descans obligatori per a la mare, en el cas que la mare i el pare treballin, aquesta, en iniciar-se el període de descans per maternitat, pot optar perquè el pare gaudeixi duna part determinada i ininterrompuda del període de descans posterior al part, de manera simultània o successiva amb el de la mare, llevat que en el moment de fer-se això efectiu la incorporació al treball de la mare impliqui risc per a la seva salut. "c) Lopció, exercida per la mare en iniciar-se el període de descans per maternitat, en favor del pare, a fi que aquest gaudeixi duna part del permís, pot ésser revocada per la mare si sesdevenen fets que fan inviable laplicació daquesta opció, com poden ésser labsència, la malaltia, laccident del pare, o labandonament de la família, la violència o altres causes equivalents, llevat que aquests tres darrers casos siguin imputables a la mare. "5. En els supòsits de permisos de treball per adopció o acolliment shan de tenir en compte les especificitats següents: "a) En el cas dadopció o acolliment, tant preadoptiu com permanent, de menors de fins a sis anys, el permís té una durada de setze setmanes ininterrompudes, ampliables en el supòsit dadopció o acolliment múltiple en dues setmanes més per fill o filla a partir del segon, comptades, a elecció de la funcionària o del funcionari, bé a partir de la decisió administrativa o judicial dacolliment, bé a partir de la resolució judicial per la qual es constitueix ladopció. La durada del permís és, així mateix, de setze setmanes en els supòsits dadopció o acolliment de menors més grans de sis anys, si es tracta dinfants discapacitats o minusvàlids, o en els casos que, per llurs circumstàncies i experiències personals o perquè provenen de lestranger, tenen especials dificultats dinserció social i familiar, acreditades degudament pels serveis socials competents. "b) En el cas que la mare i el pare treballin, el permís sha de distribuir a opció dels interessats, que en poden gaudir de manera simultània o successiva, sempre en períodes ininterromputs. En els casos en què gaudeixin simultàniament de períodes de descans, la suma dels períodes no pot excedir les setze setmanes que estableix la lletra a o les que corresponguin en el cas dadopció o acolliment múltiple. "c) En els supòsits dadopció internacional, si cal el desplaçament previ dels pares al país dorigen de linfant adoptat, el permís establert per a cada cas en aquest apartat es pot iniciar fins a quatre setmanes abans de la resolució per la qual es constitueix ladopció. "6. En els casos de naixement de fills prematurs o que, per qualsevol motiu, aquests hagin de romandre hospitalitzats després del part, la funcionària o funcionari té dret a absentar-se del lloc de treball fins a un màxim de tres hores diàries, amb la percepció de les retribucions íntegres. En aquests supòsits, el permís de maternitat es pot computar, a instàncies de la mare o, si aquesta manca, del pare, a partir de la data de lalta hospitalària. Sexclouen daquest còmput les primeres sis setmanes posteriors al part, de descans obligatori per a la mare. "7. Shan de tenir en compte les necessitats especials dels funcionaris que tenen fills amb discapacitació psíquica, física o sensorial, als quals funcionaris sha de garantir, com a mínim, més flexibilitat horària, que els permeti conciliar els horaris dels centres deducació especial, o altres centres on el fill o filla discapacitat rebi atenció amb els horaris dels propis llocs de treball, tenint en compte la situació del domicili familiar. A aquests efectes, el funcionari o funcionària gaudeix de dues hores de flexibilitat horària diària. "8. Es pot atorgar també als funcionaris amb fills discapacitats un permís retribuït per a assistir a reunions de coordinació ordinària amb finalitats psicopedagògiques amb el centre deducació especial o datenció precoç on rebi tractament el fill o filla, o bé per a acompanyar-lo si ha de rebre suport addicional en làmbit sanitari. "9. La concessió de les reduccions de jornada que regula aquest article és incompatible amb el desenvolupament de qualsevol altra activitat econòmica, remunerada o no remunerada, durant lhorari que sigui objecte de la reducció. "10. En els casos en què la concessió de la llicència al funcionari o funcionària, per raó de comandament, afecti el rendiment del treball daltres funcionaris, shan de prendre les mesures pertinents per a garantir una prestació del servei adequada." Disposicions addicionals Primera Es faculta el Govern perquè dicti, en un termini màxim de quatre anys, les disposicions necessàries per a ampliar progressivament el temps durant el qual es pot gaudir de la reducció de jornada amb dret a percebre el 100% de les retribucions, ara establerta per larticle 97.2.b del Decret legislatiu 1/1997, fins al màxim dun any, comptat a partir del moment en què sexhaureixi el permís de maternitat. Segona En els supòsits de reducció de jornada derivada de laplicació daquesta Llei, es poden fer nomenaments a temps parcial per a cobrir la part de jornada no feta. Tercera El Govern ha de tenir en compte especialment les funcions del personal docent, i ha dadoptar les mesures necessàries per a minimitzar limpacte daquesta Llei en la prestació correcta del servei docent. Quarta Les disposicions daquesta Llei són aplicables al personal laboral que presta serveis a les administracions públiques catalanes en virtut de la negociació col·lectiva que duguin a terme. Cinquena Les disposicions daquesta Llei són aplicables al personal estatutari. En aquest sentit, el Departament de Sanitat i Seguretat Social ha dadoptar en el termini màxim de tres mesos, les mesures pertinents per a adequar la prestació del servei a aquestes disposicions. Sisena En el supòsit que dues persones que presten llurs serveis al sector públic, en qualsevol règim, generin pel mateix fet causant el dret a les reduccions de jornada i als permisos que reconeix larticle 2, només en pot gaudir una delles. Això no obstant, aquest dret pot ésser exercit per les dues persones alternativament mentre es mantingui el fet causant. Disposició transitòria En el supòsit de persones incloses en làmbit daplicació daquesta Llei que ja tinguin concedida la reducció de jornada regulada per larticle 97.2 del Decret legislatiu 1/1997, tenen dret a percebre automàticament les retribucions que estableix aquesta Llei a partir que entri en vigor i durant el temps que els resti de reducció de jornada, sense que els calgui fer una nova sol·licitud. Disposició derogatòria Els preceptes daquesta Llei substitueixen i, per consegüent, deroguen, larticle 97 del Decret legislatiu 1/1997 i les modificacions i les addicions incorporades per les lleis 4/2000 i 21/2001. Disposicions finals Primera Sautoritza el Govern perquè dicti les normes de caràcter reglamentari necessàries per a desplegar i aplicar aquesta Llei. Segona Aquesta Llei entra en vigor el dia 1 del mes següent dhaver estat publicada en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya. Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui daplicació aquesta Llei cooperin al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin complir. Palau de la Generalitat, 25 dabril de 2002 Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya Núria de Gispert i Català Consellera de Governació i Relacions Institucionals (02.113.082)
|